10. juni 2012

Gode, grove rundstykker

Etter en total rundstykkekatastrofe i går kveld - jeg og min kjære skulle i prinsippet kose oss med hjemmebakt kveldsmat - kjente jeg den største ripen i husmorlakken ever trenge seg på. Den føltes så stor at jeg satte i gang med ny bakerunde i dag morges, bare for å overbevise meg selv om at jeg kan. Jeg er så lei av å lage sunne rundstykker som blir for kompakte! I dag har jeg brukt min favorittoppskrift på fine rundstykker og gjort den grov. Det var det som viste seg å skulle til. Check! Kjenner jeg må dele den med dere, for dette ble suksess. 


Håper det ser så godt ut som det smakte, fnis. Den perfekte søndagsfrokost med hjemmebakst og iskaffe. Og vit det; at dette tar ikke lang tid! Dere vet jo at jeg er fan av enkle saker..:-)

Grove rundstykker
5,5 dl hvetemel
3 dl sammalt speltmel
1,5 dl sammalt grov hvete
0,5 dl solsikkekjerner (pluss litt til å strø på toppen)
1,5 ts maldon salt (eller 1ts vanlig salt)
1 ts sukker
1 pk tørrgjær
3 ss smeltet smør
3,5 dl lunket vann
1 egg til pensling

Bland alt det tørre med det våte og la eltes rolig i kjøkkenmaskin så lenge som mulig før du lar det heve til dobbel størrelse. Trill så rundstykker (store; ca 10 stk) og la heve på brettet til de har økt en del i str. Pensle med egg og strø på solsikkekjerner, gresskarkjerner eller lignende.

Stekes midt i ovnen på 230 grader i 10-12 minutter.

God søndagsfrokost (lunsj)!

10 kommentarer :

  1. Dette så supergodt ut.
    Takk som deler :-)
    (du er hvertfall husmor. Jeg baker nesten ikke en gang.....)

    SvarSlett
  2. Såg knallgodt ut,allti godt med ferske rundstykker:)
    Fin søndag til deg!
    Klem

    SvarSlett
  3. Takk for oppskrift, denne skal prøves ut :)

    Riper i husmorslakken er pyton... skal si du reddet deg fint inn.

    Fin søndag til deg!
    Her skal dagen bare nytes med pledd og blogging.

    Fine tanker til deg *smile*

    SvarSlett
  4. Åh, det så deilig ut. Elsker nybakte rundstykker:-) Veldig fin blogg du har forresten, har lagt meg til som følger:-)

    SvarSlett
  5. Namnam! Så gode de såg ut!! Og du, du e så flott! (Bildene der du vise Filip sin pysj. ) Nydelig gravid! ;-)

    SvarSlett
  6. Disse rundstykkene så bare utrolig lekre ut!!
    Jeg kan formelig kjenne lukten av nybakst helt hit!

    SvarSlett
  7. Hei, måtte teste oppskriften din idag, og jommen var det ikke snadder! Gikk ned på høykant hos 1åringen her også :) så takk takk for knall god oppskrift :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Det er skikkelig koselig å høre at de funket for deg også:-)

      Slett
  8. Disse skal prøves ut! Bloggen din er kjempeinspirerende!

    SvarSlett
  9. Bakte disse i helga, de var nydelige!:) Linket til innlegget på bloggen min, håper det er greit :)

    SvarSlett

Jeg blir utrolig glad for kommentarene dere legger igjen. Takk for at du tok deg tid!

Related Posts with Thumbnails
 

blogger templates | Make Money Online